מאמרים »

בניית אתר

»

אפיון אתר אינטרנט

אפיון אתר אינטרנט
בניית אתר מתחילה באפיון של הלקוח. לקוחות מבקשים פעמים רבות הצעת מחיר לאתר מבלי לפרט את מרכיביו. מאחר וללקוחות שונים דרישות שונות, האיפיון חשוב ביותר לקביעת היקף האתר ועלות בנייתו.
המרכיבים העיקריים המשפיעים על מחירו של אתר הם:
  • המבנה ההירארכי של האתר: המשמעות היא כמה רמות, תת רמות ותת תת רמות יש לאתר. במקרים רבים מבקשים לקוחות ליצור קישורים בין פריטים ברמות השונות - דבר ההופך את תכנון האתר למורכב יותר.
     
  • אפקטים מיוחדים, אנימציות, החלפת תמונות אוטומטית וכדומה. אפקטים מיוחדים מבוצעים כיום בעיקר באמצעות תוספי jquery. קיימים תוספים רבים מאד. את התוספים יש להטמיע באתר ולהגדירם. תוספים מורכבים מחייבים עבודה רבה בעת ההטמעה וההגדרה.
    תוספי jquery מורכבים מקטעי קוד ועבודת ההטמעה באתר מחייבת לעיתים למידה של פקודות רבות המאפשרות את פעולת התוסף כנדרש על ידי הלקוח.
     
  • מרכיבים מתוכנתים כגון סקרים, מחשבונים וכדומה. אלה מחייבים הגדרה מדוייקת לפני התחלת ביצוע.
     
  • טפסים מורכבים לקליטת נתונים ממבקרים.
     
  • עיצוב האתר - עיצוב אתר בתפנית מבוצע על ידי מעצבים מקצועיים. העיצוב עשוי להיות בסיסי או מתקדם. עיצוב מורכב מחייב ריבוי סקיצות ועבודת בניה מורכבת יותר. עיצוב אתר בסיסי עשוי להוות כ 10% ממחיר האתר. עיצובים מורכבים יותר עשויים להגיע לכדי 50% ממחיר האתר.
אפיון אתר אמור להתבצע על ידי הלקוח (או איש מקצוע) לפני התחלת בניית אתר.
 
איפיון האתר על ידי הלקוח חשובה ביותר. רבים אינם מקדישים תשומת לב לפרטים. לאחר בניית האתר עשוי הלקוח להזכר במרכיבים נוספים אותם הוא רוצה. בשלב זה יישום הבקשות עשוי להיות יקר יותר מאשר אילו נכללו בתכנית הראשונית.
 
הלקוח מכיר את עסקיו טוב יותר מכל אדם אחר. ככזה הלקוח חייב לפנות זמן לצורך ביצוע איפיון מלא הכולל מרכיבים עקרוניים לעסקו. בדרך כלל קיימים בעסקים נהלים יחודיים עליהם יש לחשוב וליישם בעת בניית האתר.
 
לדוגמא:
בעסק מסויים המוצרים מסווגים לפי קבוצות. בעת ביצוע האיפיון עשוי הלקוח לשכוח שבמקרים רבים, בעסק שלו, מוצרים מסוימים משתייכים למספר קבוצות (מוצר יחיד המופיע תחת קבוצות שונות). במקרה כזה חובה להגדיר דרישה זו כחלק מהאיפיון.
במידה והבקשה לא הוצגה באיפיון יהיה על הלקוח להזין מוצר יחיד מספר פעמים כמשוייך לקבוצה אחרת בכל פעם.
במידה והבקשה הוצגה באיפיון יוכל הלקוח להזין מוצר יחיד ולשייכו בקלות למספר קבוצות בפעולה אחת.
 
קיימים מצבים מגוונים מהסוג שהוצג בדוגמה. הדוגמה לעיל מציגה מצב בו רק הלקוח יודע את הנדרש. מתכנן האתר אינו יכול לנחש את המצבים השונים (הרבים) הנדרשים באתר. הלקוח אמור לפנות מזמנו לנושא האיפיון בכדי לאפשר בניית אתר אינטרנט מוצלח העונה על דרישותיו.